Nakupujete na internetu? Víte na co si dát pozor? Znáte svá spotřebitelská práva?
Stále narůstající využívání internetu a nových komunikačních technologií výrazně urychluje a zjednodušuje komunikaci vzájemně mezi společnostmi, distributory a výrobci. Ke konečnému zákazníkovi – k nám do naší domácnosti, nebo firmy se může tedy jakýkoli produkt dostat daleko rychleji a pohodlněji. Internet nám umožňuje zjednodušovat proces kontinuity s obchodem a obchodníky a dává možnost zkvalitňovat efektivitu procesů propojených s obchodem. Internetové obchody jsou založeny na rychlých importech a exportech dat všeho druhu.
Zahrnujíc elektronické e-shopy nabízející zboží a služby, související poprodejní služby, vedení s dispozici bankovních účtů, poradenství všeho druhu, zpracování a správu dat a informací, celosvětové burzy nejen cenných papírů, obchodní aukce, import a export nejrůznějších dat. Elektronické obchodování má svá pravidla, je rozděleno na tři základní odvětví Business to Business, Business to Customer a nakonec Business to Administrative. Podle názvu je jasné, že se jedná obchod mezi společnostmi vzájemně, obchodníky a koncovými klienty a úřady. Business to Business se zabývá obchodem mezi společtnotmi, v tomto obchodu se neobchoduje s konečným zákazníkem. Obchod se zabývá více logistikou prodeje a zajištění funkčnosti samotného obchodování a obchodu. Business to Customer se zabývá obchodními vztahy společností pomocí webové prezentace se dostávají až k nám – konečným zákazníkům, tam už je známe jako virtuální internetové e-shopy nabízejíc hmotné i nehmotné produkty, poskytování reklamního prostoru a podobně. V tomto obchodu se pracuje v naprosto otevřeném prostředí, reklama je cílená na koncové zákazníky a protože i ta největší společnost je složena z tak zvaných “konečných zákazníků” oslovuje nás masivně všechny. Business to Administrative je obchod zabývající se elektronického placení nejrůznějších poplatků, daní, poplatků za udělení licencí, za poplatky úřadům a vládním organizacím. Tento obchod je rozšířen zatím poměrně málo, z hlediska obratu zatím nedosahuje výrazných úspěchů. Povíme si o těch které se týkají nás všech hurá na nákup. Elektronické obchody nám umožňují zakoupení produktů třeba z druhého konce světa, v některých případech s velice rychlou exedicí. K virtuálnímu obchodu potřebujete být připojeni v síti internetu a mít počítač. Přímím provozem nebo přes některý z vyhledávačů si najdete obchod. Pokud jdete do vašeho již prověřeného, nebo známého obchodu. Pokud hledáte nějaký neznámý obchod, nejlépe pravděpodobně uspějete, když zadáte název přímo konkrétního sháněného produktu do některého z vámi oblíbeného vyhledávače, určitě je dobré se podívat do více vyhledávačů. Nedá se říct, který vyhledávač je nejlepší pro nákup na internetu, podle průzkumů je to momentálně na českém trhu Seznam.cz, nejvýhodněji nakupit máte pochopitelně větší percentuální šanci lépe nakoupit, když prolezete co nejvíce internetových nabídek. Existuje také nespočet větších a menších internetových aplikací on- line, kde si můžete porovnávat ceny a zjišťovat aktuální dostupnost u konkrétního produktu v soupisu na jedné stránce, kde se většinou pouhým proklikem dostanete přímo do e-shopu. Když se vstoupíme do obchodu, budou nám prezentovány pomocí nejrůznějších webových aplikací produkty. Některé menší e-shopy prezentují stručným popiskem se základními parametry, jako je kód zboží, název, cena. Další kvalitnější, často větší obchody vám nabízejí podrobné a důkladné popisky u nabízených produktů. Samozřejmostí jsou velké kvalitní fotografie, v některých případech také videoprojekce. Dozvíte se zde mnoho důležitých technických i netechnických parametrů, záruční a pozáruční podmínky a informace, jasné a podrobné informace dodání a platební podmínky. V nejlepších z nich jse dají dozvědět velice podrobné informace a data pro náročnější zákazníky. Do toho se vám v některých případech zobrazují na monitoru nejrůznější druhy reklam a inzerce, můžete si hledaný produkt postavit samy jako puzzle, nebo měnit barvy, procházet se ve 3D projekcích, některé obchody využívají současně audio prezentací. Pokud si vyberete produkt v některém obchodu, projděte jejich stránky a zjistěte jestli obsahují základní informace v podobě podrobného kontaktu včetně adresy, telefonního kontakt, e-mailového spojení a IČO. Než se zaregistrujete přečtěte si obchodní podmínky společnosti. V některých případech projdete podrobnější registrací, kde se nabízejí služby v podobě zasílání novinek v e-shopu, slevách a dalších informací. Při větších investicích si můžete společnost prověřit na internetu pomocí různých webových stránek zabývající se obchodem a justicí. V případě aukčního, bazarového a dalšího prodeje od soukromých osob se můžete většinou informovat o solidnosti a solventnosti partnera na nějakém jeho profilu v kolonce označené hodnocení, nebo nějak podobně. V obchodě bývají většinou produkty zařazeny do různých kategorií, někdy následují další a další podkategorie. Vyhledáme si konkrétní produkt, u většiny e-shopů je k tomu vyhledávací služba, která je absolutně rychlá a snadná. Pomocí názvu, klíčového slova, nebo kódu produktu vede rychlá cesta a vynecháme zbytečné listování mezi dalšími produkty, které nás nezajímají. U většiny e-shopů, aukcí i bazarů je zapotřebí pro uskutečnění prodeje být zaregistrován. U internetových obchodů většinou postačí registrace přes e-mail, u aukcí a dalších více významných obchodů je vyžadováno i další ověření například pak většinou ověření adresy pomocí zaslaného dopisu s autorizačním heslem. Konkrétní vybrané zboží je nám prezentováno formou článku, nebo výpisu kde jsou zahrnuty parametry. Prohlédněte si prezentaci a pokud je potřeba vyberte příslušný atribut například velikost, barvu a podobně. Některé obchody používají aplikace které vám při výběru nabízejí podobné zboží pomocí různých vizualizací. Stejně jako v reálném obchodě máme nákupní košík, většinou postačí kliknout na ikonu přímo u produktu vložit do košíku, nebo podobně znázorňující nákup, případně ještě upřesníme počet objednaných kusů a přidáme do košíku. Košík má vždycky někde na stránkách svou ikonu, kde můžete jeho obsah organizovat seznam zboží v košíku včetně kusů, ceny, celkové ceny, DPH, v obchodech s lepší informatikou a servisem i další související informace, jako realizace expedice, váhu zboží, počet doručených zásilek a další informace.
Během průběhu nakupovaní je možné zobrazovat seznam a upravovat přidáváním, odběrem a změnou počtu kusů. Když je v košíku to co chceme závazně koupit musíme generovat samotnou objednávku. Obchod většinou vyzve k výběru druhu realizace platby a způsob doručení, nebo předání. V dalším kroku se postupně zobrazí cena produktu včetně i bez DPH, cena balného a poštovného a především vaše konečná cena. Mělo by nám být přiděleno ID číslo objednávky, které je dobré si poznamenat, ideálně udělat print screen celé objednávky pro případ další práce s objednávkou, rekapitulací, nebo reklamací. Bohužel v praxi mnoho českých obchodů automatické generování objednávky nedává k dispozici, často chybí atributy jako DPH, nebo cena bez daně, nelze identifikovat na základě informací zda balné a poštovné je zahrnuto v konečné ceně a podobné nedostatky. V těchto případech je zapotřebí být opatrný, často takové obchody nabízejí produkty za výhodných podmínek, realizace obchodu však nemusí být v souladu s vaší představou. Po rekapitulaci údajů postupujeme z košíku do další fáze prodeje. Pokud nebylo doposud zapotřebí registrace, je třeba se zaregistrovat a dovyplnit osobní údaje, které se většinou týkají jména a příjmení, doručovací a fakturovací adresy, telefonu a e-mailu. U různých produktů bude dotazník více, či méně podrobný. Někde si budete moci vymyslet vlastní nick, jinde vás systém přihlásí pod vaším e-mailem, nebo zadaným kontaktním jménem.Získáte, nebo si zvolíte heslo pro editaci a další využití služeb obchodu. Registrace je pro obě obchodní strany výhodná. Pro nás to má výhodu ve zjednodušení a zrychlení dalšího nákupu, využití služeb, nebo reklamaci a další komunikaci. V některých e-shopech dostaneme takzvané VIP možnosti, které vám umožní používat nadstandardní služby, nebo čerpat slevy, které jsou neregistrovaným zákazníkům odepřeny. Obchodník může využít cenné informace pro následnou cílenou reklamu, získává statistiku konečných zákazníků, jejich požadavcích a preferencích a zvyšovat tak pravděpodobnost dalšího obchodu. Obchodníkovi také může posloužit informace o předchozím úspěšném prodeji a zaplacení a nemusí se tolik obávat zmaření obchodu, především při formě dobírky. Avšak obchodník se musí evidovat a archivovat veškerou databázi osobních údajů, registračních čísel, nicků a hesel. Některé obchody nabízejí i bez registrační nákup zboží. V další fázy prodeje už musíme být opatrní, jde o peníze, tedy jdeme platit. V současné době se využívá několika způsobů platby pro internetový obchod. Pravděpodobně žádný obchod, nebo alespoň já takový neznám nenabízí všechny níže uvedené formy platby současně. Většinou si můžete zvolit placení v hotovosti přímo na prodejně, nebo provozovně. Placení a převzetí na provozovně se může zdát zbytečným procesem, není tomu zcela tak. Někteří prodejci nabízejí výhodnější ceny při realizaci objednávky přes internet, nabízejí slevy, nebo další výhody. My ušetříme za poštovné, máme možnost si produkt prohlédnout na vlastní oči, případně vyzkoušet a máte garanci, že zboží zatím nevyprodají. Někteří obchodníci využívají e-shopy alternativně na podporu klasického prodeje cíleného především na své okolí. Internetové stránky si naplní podrobnými údaji a později realizují obchod v provozovně. Často se dá také využít platba kartou na provozovně, postup obchodu je v téměř totožný s platbou v hotovosti. Většinou nebude obchodník po nás chtít podrobnější informace přes internet, tedy výhody a nevýhody obchodního styku jsou téměř stejné jako v předchozím způsobu. Někdy, také časně
používaným způsobem je poštovní poukázka typu C, při využití této možnosti se nám pravděpodobně zobrazí po odeslání objednávky částka k úhradě, číslo účtu, kód banky a další číselné symboly, které je třeba pro úspěšný a rychlý obchod pečlivě vyplnit. Poukázku zaplatíme na poště na určené konto, nebo adresu. Tato varianta hrazení zboží se spíše zachovává ze setrvačnosti a částečně se přihlíží k požadavků zákazníků, kteří nevlastní kreditní kartu, ani bankovní účet. Do budoucna má tento způsob platby pravděpodobně skomírající budoucnost. Pro konečného zákazníka je nevýhoda, že platí do předu a musí dojít dvakrát na poštu, se složenkou a pak vyzvednout zásilku. Oblíbený způsob platby při internetovém obchodu je bankovní převod, pokud zvolíme tento druh úhrady, pravděpodobně se nám zobrazí po ukončení objednávky konečná částka k úhradě, číslo objednávky, které většinou funguje jako variabilní symbol, nemusí tedy být pravidlem. Částku odešleme na uvedený číslo účtu s dalšími instrukcemi dodavatele. Tato forma je pro nás výhodnou, disponujeme-li účtem ve stejném platebním systému jako dodavatel ve kterém je nám umožněno pomocí internetu komunikovat přímo s bankou. Nějaké nevýhody se mohou objevit v konkrétních platebních systémech, jedna z nich je ztráta soukromí, nebo banka má přesný přehled od koho a za kolik a kde nakupujeme. V některých případech nám také dává obchodník k dispozici placení předfakturací, po autorizaci nám obchodník pošle proforma na fakturovanou částku a v okamžiku, kdy se platba ukáže na účtu obchodníka zboží vyexpeduje. Opět nevýhodou je platba předem. Některé obchody nabízejí pro své zaregistrované klienty možnost úhrady formou předplatného. Funguje tak, že zašleme peníze na obchodníkův účet, kde nám obchodník zavede přechodný účet, pochopitelně pouze pro potřeby jeho strany. Při našem nákupu je odečítána určitá částka. Je zde sice jednoduchost platby, ale nevýhodou jsou finance blokované a nevyužité u obchodníka. V případě, že by jsme měli takových “oblíbených” obchodů více moc výhodné to pro nás není, používá se jen zřídka. U nás asi nejrozšířenější způsob je platba na dobírku. Na základě naší objednávky je nám zboží odesláno dobírkou na adresu, kterou udáme a my zaplatíme až doručovateli, případně na poště při převzetí. U nás je dobírka nejvíce využívaná. Rizikem pro obchodníka je nevyzvednutí balíčku. pro nás je to bezpečný způsob, jedinou nevýhodou je, že někdy musíme chodit pro zásilku na poštu a hrazení poštovného, dle požadavků obchodníka. K úhradě můžeme také použít platební kartu prostřednictvím internetu. Pokud zvolíme tuto variantu, je nutné před odesláním objednávky vyplnit pečlivě informace o jménu a přímení, adrese trvalého bydliště, číslu karty a datum její platnosti. Tento způsob platby se považuje za velice perspektivní do budoucna, už dnes je poměrně dost rozšířený se stále vzrůstající tendencí. Nevýhodou je zde riziko zneužití našich údajů. Některé banky, které poskytují tyto služby nemají ještě odpovídající opatření, naopak některé banky jako Expandia Banka umožňuje svým klientů používat tuto formu v několika desítkách e-shopů zcela bezpečně a bez problémů. Můžeme také využít k platbě elektronické peníze. Naše peníze na nějakém bankovním účtu se zakódují a přeformátujou do digitální vizualizace s pomocí speciálního softwaru, vypadá to jako linka několika bitových číslic. Přičemž každá číslice představuje některou bankovku, nebo minci dané hodnoty. Placení uskutečníme odesláním takto vygenerovaných číslic. Tuto formu využívají někteří obchodníci k poukázkám, vypadají elegantně na dárek, nebo na výhru. Podle odhadů a stále vzrůstající tendencí pravděpodobně perspektivní. Produkt můžeme také zaplatit virtuální platební kartou tuto službu vám v naší republice nabízejí pouze tři banky. Jsou to GE Money Bank, Raiffeisenbank a Komerční banka, berou na vědomí i určité procento rizik a krom klasických platebních karet nabízejí také tak zvané e-cards. Tyto karty nemají klasickou plastovou podobu karty, kterou jsme zvyklí používat, jedná se vlastně pouze o číselné kódy používané pouze pro placení prostřednictvím internetu. Banky je vydávají pouze v podobě číselné kombinace, době platnosti a příslušného kódu pro komunikaci prostřednictvím internetu. Virtuální karta disponuje stejnýma možnostmi jako klasická kreditní, nebo debetní karta a je napojená na náš běžný účet. Mívají na rozdíl od většiny klasických kreditních karet samostatný možný limit čerpání, který můžeme většinou bez problému a větších výdajů změnit. GE Money Bank nám nabízí službu, kde si můžeme určit i denní počet peněžních transakcí. Virtuální platební kartu můžeme podobně jako tu standardní kartu kdykoliv zablokovat. Blokace se provádějí telefonicky, po ověření naší autentičnosti je možné kartu zablokovat tři dny v týdnu a 24 hodin denně. Pokud si budeme potřebovat zablokovat kartu u GE Money Bank bude nás to stát 250,- korun. Raiffeisenbank a Komerční banka tuto službu nabízejí v současné době zdarma. Pochopitelně stejně jako u klasické karty platíme poplatek za používání virtuální platební karty, ceny jsou pohyblivé a ovlivnitelné několika faktory řádově můžeme počítat mezi 170 a 350 korun na kalendářní rok. Banky lákají své klienty různými akcemi a zvýhodněnýma produkty. Například Komerční banka v současné době nabízí kartu pro placení pouze na internetu zdarma získanou v některém z balíčků G2 nadstandard, Premium konto, Extra konto a Top nabídka. Přičemž můžeme počítat, že u toho nejlevnějšího studentského balíčku pod názvem G2 nadstandard zaplatíme za nadstandard asi o dvacet korun více za měsíc. Současná nejluxusnější top nabídka Komerční banky nás vyjde už na 490,- korun za měsíc. GE Money Bank si za vedení virtuální platební karty od nás řekne o 348,- korun a Raiffeisebank o 180,- korun měsíčně. Podle statistik z konce roku 2009 se vydalo více než 120 tisíc takových karet, počet internetových obchodníků nabízející tuto variantu byl ke konci loňského roku témě 2000 a objem webových transakcí už překročil sto miliónů korun.Ať už platíte jakým koli z platebních možností lze pouze doporučit platit na internetu u prověřených a zavedených obchodů. Některé informace o obchodech můžeme také zjistit na internetu pomocí referencí. V případě karty je vhodné obchodovat pouze s obchody, kteří využívají protokol SSL, nebo 3D-Secure protokol. Tedy v našem jazyce mají vlastně zakódované údaje o nás, naší kartě a našem účtu. SSL protokol rozeznáte na webové stránce v podobě ikony visacího zlatého zámku, uvidíte ho při zadávání obchodních údajů. 3D-Secure protokol poznáte podle ikony v podobě loga MasterCard SecureCode a Verified by Visa. Tak a když máme vyřešenou platbu a máme vyplněné veškeré pokyny od obchodníka, můžeme objednávku odeslat, většinou klikem na příslušnou ikonu. Po odeslání objednávky, ale v některých případech již dříve se vám ukáže číslo objednávky, které je velice vhodné si poznamenat, pro případ kontroly, urgence, nebo reklamace vám pravděpodobně ušetří komunikaci s dodavatelem, případně i s poštou. V některých e-shopech po nás bude obchodník vyžadovat autentizaci a prověří obsah objednávky. Je to výhoda, že nemůže dojít ke zneužití cizí karty, nebo třeba o fiktivní objednávku, provedenou třetí osobou. Většinou to funguje, že vyplníme telefonní kontakt, nebo e-mail a obchodník před expedicí veškeré údaje prověří. U některých vyspělejších platebních systému jako je třeba SET autentizaci provede přímo softwear automaticky. Pokud platíme pomocí předplatného, nebo platební kartou bude nás ještě pravděpodobně bude čekat autorizace. Při formě předplatného obchodník zjistí, jaký máme stav přechodného účtu a po kladném výsledku si peníze odečte a vyexpeduje zboží. Obchodník následně zkontroluje, zda objednaný produkt má skladem, v případě že nemá obchodník aktivně sklad propojen s e-shopem. V závislosti na formě platby může obchodník zboží expedovat. Způsob dopravy závisí na obchodníkovi, stejně tak i cenu dopravy určuje obchodník. Cenu dopravného případně i balného by jste měli nalézt na stránkách e-shopu pravděpodobně v obchodních podmínkách, dopravě, nebo podobné kolonce. Existuje několik způsobů dopravy, obchodníci využívají v některých případech pouze některé, nebo naopak kombinují a dobří obchodníci nabízejí v podstatě jakýkoli dostupný přístup. Většinou je možné abychom využili dopravy ve vlastní režii, čili převzetí produktu přímo v provozovně. Některý dodavatel, především prodejci objemnějších produktů nabízí využití vlastní dopravy, nebo předají dopravu předem nasmlouvané spediční společnosti, případně je k dopravě využita pošta, nebo jiná doručovací společnost. Zakoupené softwary a elektronické zboží se dá expedovat také přímo po síti. Pro zvolení dopravy asi vezmeme v úvahu poměr ceny doručení a vzdálenost do provozovny. Ve všech případech by jsem se měli na stránkách e-shopů dozvědět přesné informace o možnostech, termínech a cenách dopravy. Někteří obchodníci, především pak u větších zakázek nabízejí dopravu zdarma.
Některé obchody nám nabízejí tedy pouze pokud jsem zaregistrovaní možnost sledovat objednávku od jejího poddání, přes vyřízení až do doručení na místo dodání. Přihlásíme se do svého účtu na obchodníkových stránkách a polder kódu objednávky máme možnost zkontrolovat, kde se naše zásilka nachází. Po rozkliknutí naší objednávky si můžeme přečíst podrobné informace a informaci, kde se momentálně zásilka nachází.
Když už nám přijde balíček domu může se nám v některých případech stát nemilé překvapení, že se produkt zcela neshoduje s naším očekáváním. V případě počítačových technologií, softwarů a dalších elektronických dat je na toto riziko myslet předem a nechat se o produktu podrobně informovat. V případě běžného spotřebního zboží je možné, že doručený výrobek má například úplně jiný odstín než jsme viděli na svém monitoru. V tomto případě může být problém na více místech. Může se jednat o špatnou fotografii, nebo může být problém v jiném seřízení monitoru. V případě že vám na odstínu zásadně záleží informujte se u prodejce jak moc je fotografie věrohodná a podívejte se ještě na jiném počítači, kvůli rozlišení monitoru. K produktu můžeme mít i jiné výhrady, v případě oblečení, nebo obuvi nemusí sedět velikost. Zboží může být poškozené, jiné než naše původní představa. V tom případě samozřejmě můžeme zboží vrátit, vyměnit, nebo reklamovat. V některých případech po nás bude obchodník chtít vyplnit jednoduchý dotazník a zboží odeslat zpět na adresu, kterou najdeme v reklamačním řádu obchodníka. Dobře zavedené obchody nábízeí i hledání nejlepšího a nejrychlejšího řešení pomocí telefonu, nebo faxu. Dobrý internetový obchod by měl umožňovat bezpodmínečnou výměnu a případné odstoupení od kupní smlouvy a navrácení peněz. V různých obchodech se můžou lišit podmínky při výměně a vracení zboží ohledně hrazení poštovného. Tedy námy nepoškozené zboží můžeme vrátit v každém případě, někdy však je třeba abychom zaplatili poštovné. Toto si každý obchod může d určité míry se shodou obchodního zákoníku určit sám. Slušný obchod by měl ke každé reklamaci přistupovat individuálně a řešit dle její potřeby. Některé asi spíše vyspělejší obchody nabízejí zaregistrovaným klientům službu zasílání informací. Díky této službě nám bude chodit do naší e-mailové schránky informace o novinkách v obchodě, o výprodejích a slevách a různé výhody a akce, případně nabídky výhodných programů. Tato služba pokud vám nebude do budoucna vyhovovat se dá kdykoli zrušit většinou jedním klikem na odkaz přímo v obchodním e.mailu, nebo na webových stránkách obchodníka. Pokud máme my nějaký dotaz na obchodníka, většinou je nám to umožněno několika způsoby. Na stránkách e-shopu jsou uvedeny konkrétní způsoby. Nalezneme e.mailovou adresu, některé shopy nabízejí různé blogy a chaty, používají různé komunikační aplikace v poslední době hodně používaný facebook, ICQ, skype a podobně. Uvedený telefonní kontakt by měl být také samozřejmostí, stále více obchodníku již nám nabízí takzvanou zelenou linku, kam je možné volat zdarma. Výše popsaný postup ilustroval nákup ve kvalitním a solidním obchodě. Avšak na internetu, stejně jako v reálném světě je třeba být opatrný a trochu počítat, že každý obchodník nemá úplně poctivé a morálně správné úmysly a být proto opatrný a v případě větší investice si společnost prověřit. U zahraničních obchodů platí obchodní podmínky dané země dle platného zákoníku. A na konci dříve než začneme surfovat, vybírat na nakupovat zboží z internetových e-shopů si zrekapitulujme výhody a nevýhody internetového obchodování. Začnu výhodami: Máme často možnost nakupovat od výrobce a tím se dostáváme na nižší cenu, vypadává placení distributora, prodejce a další náklady na distribuční a logistický řetězec. Další výhodou oproti klasickému nakupování je neustálá aktualizace veškerých produktů a to v podstatě 24 hodin denně, pochopitelně záleží na solidnosti obchodníka, ale v některých případech lze toto řešit i pomocí automatického robota a informace třeba o skladových zásobách jsou opravdu stoprocentní. V porovnávání s tištěnou reklamou, například v podobě letáků to nemůžeme ani srovnávat. Další výhodou je velké množství informací na jednom místě, tedy internetu, kde máme možnost během velice krátké doby z pohodlí své židle si prohlédnout několikrát více produktů, než reálným obcházením kamenných obchodů. Další ohromnou výhodou je, že obchod je pro nás otevřen 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. A nevýhody, které z toho pro nás plynou. Veškerá naše platební a obchodní činnost je někde někým monitorována za účelem budoucího použití v logistice a marketingu, což pochopitelně určitým způsobem narušuje naše soukromí. I údaje posílané po síti se můžou dostat do dalších rukou, kde s nimi nemusí být zacházeno v souladu s ochranou osobních dat. Dalším úskalím je v některých případech doposud nedokonalé a ne příliš jednoduché zabezpečení transakcí pomoci internetu. Na řešení těchto problému se pochopitelně stále intenzivně postupuje a možnosti se zdokonalují. A teď už víte skutečně všechno o internetovém nakupování a hurá do kvalitního obchodu.
Přeji vám příjemné a bezpečné nakupovaní.